Virkku-hanke päättyy

Virkku-hanke päättyy

Virkku-hanke päättyy 31.5.2020 ja matkasta ei voi muuta olla kuin kiitollinen! Hanketyöntekijänä olen saanut oppia kahden vuoden aikana valtavasti ja jokainen Virkun toimintaan osallistunut, taustavaikuttaja ja yhteistyökumppani on ollut merkittävä. Henkilökohtaisesti haluan kiittää jokaista ideoistanne, tuestanne ja tsempeistänne!

Virkun nettisivujen osiota päivitetään kesän aikana ja mahdollisesta jatkosta tiedotetaan tuonnempana. Tässä artikkelissa on koottuna kuitenkin materiaalia, jonka avulla voit tutustua hankkeen kulkuun ja tuloksiin.

Virkun (nettisivuystävällinen) loppuraportti löytyy tästä: Virkun loppuraportti_nettisivuille.

Välitin-hankekokonaisuuden yhteinen vaikuttavuuden arvioinnin raportti on tässä: Välitin-kokonaisuuden-vaikuttavuusraportti-2020.

Välitin-hankekokonaisuuden virtuaalinen valokuvanäyttely, linkki täällä: https://www.kyt.fi/2020/05/20/valitin-hankekokonaisuuden-virtuaalinayttely/ 

Virkun päätösvideo (myös omalla nettisivulla upotettuna) on YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=fxDrzAy3LzE 

Välitin-hankekokonaisuuden päätösseminaarin korvaava video: https://www.facebook.com/valitin.esr/videos/244006530028357/ 

Virkku @ Mahis-ohjaajakoulutus

Virkku @ Mahis-ohjaajakoulutus

Osallistuimme nykyisten ja vanhojen virkkulaisten sekä muiden nuorisotyöntekijöiden kanssa Mahis-ohjaajakoulutukseen marraskuun lopulla. Vietimme kaksi hauskaa ja intensiivistä päivää, jotka antoivat paljon uusia ajatuksia ohjaamiseen sekä työhön nuorten kanssa. Koulutuksen aikana jaoimme ideoita, kokemuksia sekä tietoa projektien ohjaamisesta.

Mikä on Mahis

Mahis on Nuorten Akatemian toimintaa ja se on toiminut Suomessa jo 20 vuoden ajan. Mahis-toiminnan tarkoituksena on tukea haavoittuvassa elämäntilanteessa olevia 13-17-vuotiaita nuoria oman elämänhallinnan vahvistamisessa. Mahis kouluttaa ohjaajia nuorten ryhmiin, joiden tarkoituksena on ideoida ja toteuttaa projekti nuorten johdolla. Koulutuksen käynyt ohjaaja voi hakea jopa 1000 euron Mahis-tukea omalle nuorten projektille.

Mikä on Mahis-koulutus

Mahis-koulutuksen tarkoituksena on auttaa nuorten kanssa toimivia ohjaajia vahvistamaan nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa yhteisen toiminnan avulla. Koulutuksessa annetaan uusia ideoita ja tietoa osallistavan ohjaamisen kautta sekä vertaistukea ohjaajille keskustelevalla otteella. Samalla koulutuksessa annetaan tietoa projektityöskentelystä sekä Mahis-tuen hakuprosessista.

Koulutuksessa puhuimme osallistavasta ohjaamisesta, ohjaajana toimimisen periaatteista sekä ohjaajan roolista erilaista nuorta kohtaan. Keskustelimme myös ryhmäytymisestä, ryhmän eri vaiheista sekä vuorovaikutustaidoista ja palautteen annosta. Ohjaajana olennaisinta on kiinnittää huomiota turvallisen ilmapiirin luomiseen, auttaa nuoria tiedostamaan omia vahvuuksiaan ja kehityskohteita, ohjata omaan aktiivisuuteen ja kannustaa reflektoimiseen. Kaiken takana on keskusteluyhteyden luominen.

Osallistavassa ryhmätoiminnassa on paljon hyötyjä. Nuori oppii sen kautta sosiaalisia taitoja, suunnittelu- ja viestintätaitoja, projektitaitoja sekä itsensä kehittämisen taitoja. Ryhmätyöskentely mahdollistaa myös tavoitteellista toimintaa, pitkäjänteisyyden kehittymistä, oman roolin tunnistamista ryhmässä sekä omien taitojen hyödyntämistä.

Kouluttajanamme toimi aivan ihana Anne Hämäläinen, joka antoi heti alussa lämpimän ja tervetulleen olotilan. Ensimmäisenä päivänä kävimme läpi omia kokemuksia ohjaustilanteista ja sitä ketä me olemme ohjaajina, sekä minkälainen on osallistava ohjaaja. Toisena päivänä kävimme läpi projektin elinkaarta sekä käytännön asioita Mahis-ohjaajana. Päivät olivat intensiivisiä, mutta niitä helpottamaan Anne oli ideoinut erilaisia tapoja ryhmäytymiseen, ryhmätyöskentelyyn, vuorovaikutukseen sekä oman toiminnan reflektoimiseen. Ideat toimivat hyvin Mahis-ohjaajan toimintamalliin, eli saimme heti esimerkin ja kokemuksen siitä mitä on olla Mahis-ryhmässä ja millä keinoilla ryhmää voi vetää. Aika toimiva toimintamalli, sanoisin. 🙂

Mahis-koulutus antoi paljon inspiraatiota omaan työhöni nuorten kanssa. Itse olen esimerkistä oppija ja Annen läsnäoleva ohjaajan ote antoi minulle paljon ideoita miten kohdata omia nuoriani. Sain myös omaan elämääni, elämänhallintaan sekä elämäntilanteeseen apua ja neuvoja. Koko Mahis-koulutus oli minulle ja toivottavasti myös muille hyvä ja idearikas kokemus. En kyllä malta odottaa, että saan vetää oman Mahis-projektin omien nuorteni kanssa.

– Hanna

Nuorisotyön viikko Virkussa

Nuorisotyön viikko Virkussa

Viikolla 41 vietettiinn kansallista Nuorisotyön viikkoa, jolloin nostetaan esille nuorisotyöntekijöiden, järjestöjen, kuntien ja seurakuntien tekemää arvokasta työtä nuorten hyväksi. Mitä Virkku-tiimissä tapahtui Nuorisotyön viikolla 7.-11.10.2019 ?

 

Maanantai:
Maanantaina Virkussa oli Mikon suunnittelema ohjaushetki, Mikko ohjasi Virkku-tiimiläisille level designia. Level design on kenttäsuunnittelua, jossa suunnitellaan johonkin peliin itse kenttiä. Tällä kertaa omat kentät suunniteltiin Super Marioon. Tiimiläiset oppivat innoissaan kenttä suunnittelun perusteita.

Tiistai:
Etäpäivä, jolloin tiimiläiset voivat tehdä esimerkiksi kouluasioita, etätehtäviä, oman projektin suunnittelua sekä vierailla haluamissaan yrityksissä tai yhdistyksissä.

Keskiviikko:
Keskiviikkoaamuna olimme Uraverkoston järjestämässä valmennuksessa Finnkinolla. Valmennus koski muutosjoustavuutta. Puhumassa valmennuksessa oli Mikko Kalliola. Kävimme keskustelua valmennuksesta ja tiimin mielestä se oli hyvä ja hyödyllinen tulevaisuuden kannalta. Puhuja kertoi aiheesta monipuolisesti ja aihe oli kiinnostava. Iltapäivällä suuntasimme kirjastoon jossa keskustelimme valmennuksesta ja mieleenpainuvista asioista sen jälkeen suunnittelimme Matka halki Mataran-pistettä. Kävimme läpi nuorisoseuralla järjestettävää toimintaa ja mitä Virkku-tiimi tekee, jotta jokainen osaisi pisteellä kertoa toiminnasta.

Torstai:
Torstaina olimme mukana matka halki mataran tapahtumassa. Matka halki mataran tapahtumassa eri alojen opiskelijat saavat tutustua eri järjestöjen toimijoihin. Tapahtuman aikana me tiimiläiset saimme myös kiertää eri pisteillä tutustumassa.

Perjantai:
Perjantai aamulla Nina Korento kävi kertomassa omaa yrittäjätarinaansa. Sen jälkeen Nuorten Taidetyöpajan Elämys-paja kävi tutustumassa Virkkuun ja kertomassa Elämys-pajan toiminnasta ja kuulemassa Virkku-tiimiläisten kokemuksia Virkusta. Iltapäivällä tiimi jakautui tekemään useita eri projekteja yhtä aikaa.

Avartava tiimivalmennus

Avartava tiimivalmennus

Osallistuin pitkän työttömyysjakson jälkeen Nuorisoseurojen järjestämään tiimimuotoiseen työkokeiluun. Loppukeväästä järjestetyn kahden kuukauden mittaisen jakson tarkoitus oli valmentaa osallistujia työelämään ja kesällä pidettävien Luova Lava -leirien ohjaamiseen. Jaksosta vastasivat Leipää ja Kulttuuria -työllistämishanke ja Jyväskylän seudun Nuorisoseura ry:n Virkku-hanke.

Työkokeilu oli minulle aivan uusi asia siihen ryhdyttyäni. En tiennyt oikein mitä odottaa. Tiesin vain, että osallistuisin ohjaajana leirille ja sitä ennen olisi valmennusta työtä varten. Varauduin tylsiin luentoihin ja viralliseen tunnelmaan, mutta todellisuus oli aivan muuta.

Ensimmäisen yllätys oli ohjaajat. He kohtelivat meitä vertaisinaan ja osallistuivat kaikkiin harjoituksiimme mukaan. Tauoilla he juttelivat kanssamme ja liittyivät vitseihimme. Muutamat heistä jopa tarjoutuivat antamaan minulle kyydin kotiin. Ohjaajat tuntuivat olevan enemmänkin osa tiimiämme, kuin sen johtajia.

Tiimimme jäsenet olivat kirjavampi joukko kuin odotin. Erilaiset loistavat persoonat tulivat valmennuksen aikana esille. Vain kolme meistä oli työkokeilijoita. Kaksi oli korkeakouluharjoittelijoita ja neljä oli tullut työssäoppimaan. Erilaiset lähtökohdat eivät kuitenkaan olleet ongelma. Jakson alkuun panostimme ryhmäytymiseen ja toisiimme tutustumiseen, mikä takasi loistavan työilmapiirin loppuajaksi. Pystyimme rohkeasti heittelemään ideoita ja uskalsimme antaa rakentavaa palautetta ilman pelkoa loukkaantumisesta. Kevyt ilmapiiri takasi hauskat vitsit ja ystävälliset ihmiset. Fiilis ryhmässä oli niin hyvä, että sain kahden ensimmäisen viikon aikana uuden ystävän.

Koko valmennusjakso oli kaksiosainen. Leipää ja Kulttuuria -hankkeen osuus keskittyi tiimiläisten tulevien uriin ja koulutukseen valmistautumiseen. Tutkimme itseämme tiimin jäseninä ja työntekijöinä. Löysin omat vahvuuteni ryhmätyöskentelyssä ja opin ottamaan enemmän vastuuta asioista. Oli hauska katsoa omaa käyttäytymistä toisten linssien läpi ja oppia uusia tapoja toimia ryhmässä.

Katsoimme työn hakemista minulle aivan uudella tavalla, työnantajan silmin. Oma haasteeni on ollut saada työhakemuksista ja CV:stä mielenkiintoisia, mutta ammattitaitoiset ohjaajat auttoivat niiden luomisessa ja antoivat hyviä vinkkejä arvioinnissa. Tehtyämme hakemuksen ja CV:een kuvitteelliselle oman alamme työpaikalle pääsimme jopa harjoitushaastatteluun, mikä auttoi minua suhtautumaan positiivisemmin tulevaisuuden työnhakuun.
Toinen osa valmennusta oli leireille valmistautumista Virkku-hankkeen johdolla. Tutkimme hyvän ohjaajan piirteitä, perehdyimme leirien ja kerhojen suunnitteluun ja tietysti opiskelimme ohjaamista leikkien ja heittäytymisen kautta. Leirien vastuuohjaajat kävivät pitämässä valmennustuokiot ja kertoivat omista ohjaushetkistään leireillä. Oli jännittävää kuulla erilaisia kokemuksia ja lähestymistapoja lasten kanssa toimimiseen monenlaisilta ohjaajilta. Kaikista mieleenpainuvin minulle oli sanattoman viestinnän voima. Ohjaaja pelkällä kehon kielellään sai tuotua selkeästi ilmi tehtävän tavoitteen ja tunnelman.

Huomasin tiimivalmennuksen aikana sen, kuinka paljon oppimistani edesauttoi sen seuranta. Oman kehitykseni huomaaminen motivoi minua suuresti. Palautekeskustelut olivat avain tähän. Aivan valmennuksen alussa puhuimme henkilökohtaisissa keskusteluissa omista vahvuuksistamme ja kehityskohteistamme. Oman osaamisen kartoitus takasi sen, että pidin koko ajan mielessä kehitykseni kaaren. Valmennuksen lopussa ennen leirejä pidimme keskustelut uudestaan ja kävimme läpi, missä olimme saaneet osaamista. Keskusteluissa oli helppo puhua avoimesti omista tunteista ja epävarmuudesta, sillä ohjaajat pystyivät neuvomaan ja hälventämään epävarmuutta.

Tiimivalmennus ei ollut pelkkä ripeä koulutusjakso leirejä varten, vaan opin sen aikana paljon itsestäni työntekijänä, opiskelijana ja ohjaajana. En olisi aluksi uskonut, kuinka ajatuksia avartava kokemus olisikaan.

Oliver Virolainen

Virkun kesäkuulumiset – miten tiivistää pitkä kevät?

Virkun kesäkuulumiset – miten tiivistää pitkä kevät?

Virkku on ollut nyt vuoden ja kaksi kuukautta käynnissä. Siltä se tuntuukin: toimintaa on tässä vaiheessa hankala tiivistää muutamaan kappaleeseen. Tarinoita riittää, kun joka viikko nähdään, ollaan, suunnitellaan ja toteutetaan juttuja. Jokaisen viikon ohjelmasta saisi oman tarinansa ja sen lisäksi vielä kaikki sivujuonteet: aamukahvikeskustelut, ruokatauot ja automatkat paikasta toiseen. Lähestyn asiaa tällä kertaa kuuden ryhmäkuvan kautta ja koitan tiivistää, mitä Virkun viikko oikein voi pitää sisällään:

LUOVAA TOIMINTAA: Musiikkia muskariope Sannin johdolla. Parin tunnin aikana soitettiin, tanssittiin ja laulettiin kukin omalla tyylillään. Luova toiminta on paitsi hauskaa myös epämukavuusalueelle menemistä ja aivojen naksauttamista normaalista poikkeavaan asentoon. Esimerkiksi musiikkipajassa opittiin perusasioita musiikista, laulamisesta ja soittamisesta, mutta ennen kaikkea kannustettiin itseilmaisuun.

 

 

TYÖPROJEKTEJA: Pitkän päivän ja tiimin Emmin johdolla järjestämän Perheiden Taidekahvilan jälkeen otettiin oma taiteellinen ryhmäkuva. Perheiden Taidekahviloita järjestettiin kaksi ja niiden järjestelyt olivat Emmin oma projekti. Taidekahvilassa oli ohjelmassa pikkuautomaalausta ja kangaskassin painantaa, sekä tietenkin kahvila jonka myytävät tuotteet leivoimme itse.

 

 

 

 

OHJAUSTUOKIOITA: Inkan vetämä retkipäivä Laukaan Hitonhaudalle oli ihana raapaisu seikkailukasvatukseen ja akkuja lataava luontokosketus. Inka laati tarvikelistan ja toimintasuunnitelman päivälle ja koordinoi esimerkiksi notskieväiden hankinnan. Retken lisäksi päivään oli suunniteltu muutakin ohjelmaa, jotka lopulta siirrettiin seuraavaan kertaan retkeilyn viedessä mukanaan.

 

 

 

 

 

TUTUSTUMISKOHTEITA: Kuvassa ihanat tytöt ovat paitsi töissä viemässä Teatris-tapahtuman ”beachflageja” tapahtumapaikoille myös pikatutustumiskäynnillä Veturitalleilla. Teatris-tapahtuman tuotantoon ja sen taustalla olevaan Nuori Kulttuuri-toimintaan tutustuttiin ennen tapahtumaa ja suunniteltiin yhdessä tapahtuman tuottajien kanssa, mitä tiimi voisi tapahtumassa tehdä. Meidän vastuullamme oli yhdenvertaisuusagentteina toimiminen.

 

TAPAHTUMIA: Kuvassa tiimi Toukofesteillä pidetyn Luova lava-toimintapisteen jäljiltä hyvillä fiiliksillä. Pisteellä kävi lapsia ja nuoria taiteilemassa tiimin suunnittelemissa ja ohjaamissa toiminnoissa, esimerkiksi soittamassa ukuleleja ja painamassa kangaskasseja. Olemme olleet lukuisissa tapahtumissa joko ihan vaan osallistujina tutustumassa tai pitämässä toimintapistettä.

 

 

 

ARKISIA ASIOITA: Joskus saatetaan päivittäisen kahvittelun lisäksi leipoa huvin vuoksi, käydä liikkumassa, pitää kuvan mukaiset valmistujaisnyyttärit (ruoka syötiin hyvissä ajoin ennen ryhmäkuvaa), nukkua päiväunet, ohjata toisillemme ylläritoimintaa vaikkapa geokätköillen ja keskustella lukuisia keskusteluja elämästä.

Ensi syksynä yllä kuvailtujen asioiden lisäksi viikko-ohjelmaan kuuluu itseä kiinnostavien työtehtävien kokeilu jossakin yhteistyöpaikassa tai kummiyrityksessä. Tiimiläiset saavat valita itseä kiinnostavan paikan ja kokeilla työtehtäviä yhden tai useamman työpäivän ajan. Työtehtävien kokeilupäivät ovat kerran viikossa tiistaisin tai torstaisin, riippuen tiimiläisen ja työpaikan toiveista aikataulun suhteen.

Arkistoaikataulu tarkempine koukeroineen löytyy Virkun omalla sivulla näkyvän Google-kalenterin lisäksi tästä linkistä. Pistähän tutkien!